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PubMed Narrative Review Evidence Moderate

Failed shoulder instability surgery: State -of-the-art.

Journal of ISAKOS : joint disorders & orthopaedic sports medicine | 2026 | Luengo-Alonso G, Mirzayan R, Oh JH, Bhatia D

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Source
PubMed
Type
Narrative Review
Evidence
Moderate

Abstract

[Indexed for MEDLINE] Conflict of interest statement: Declaration of competing interest None of the above authors declare conflict of interest. 10. Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Feb;126(2):145-154. doi: 10.1007/s00113-022-01283-9. Epub 2023 Feb 2. [Chronic posttraumatic shoulder instability]. [Article in German; Abstract available in German from the publisher] Bauer S(1)(2), Dietz B(3), Collin P(4), Neyton L(5), Blakeney W(6)(7), Zumstein M(8). Author information: (1)Hôpital de Morges, Ensemble Hospitalier de la Côte, Chemin du Crêt 2, 1110, Morges, Schweiz. stefan.bauer@ehc.vd.ch. (2)School of Surgery, University of Western Australia, Perth, Australia. stefan.bauer@ehc.vd.ch. (3)St. Josefs-Hospital, Wiesbaden, Deutschland. (4)Clinique Victor Hugo, Paris, Frankreich. (5)Centre Orthopédique Santy, Lyon, Frankreich. (6)Royal Perth Hospital, Perth, Australien. (7)School of Surgery, University of Western Australia, Perth, Australia. (8)Inselspital und Orthopädie Sonnenhof, Bern, Schweiz. Chronic posttraumatic shoulder instability is characterized by trauma-associated, recurrent dislocations. Surgical treatment is indicated in most cases but it remains controversial how risk factors should be weighted to decide between arthroscopic Bankart repair (ABR), Latarjet or alternative procedures. Known risk factors for recurrence are patient age, hyperlaxity, sports profile and bone loss. Surgical techniques are discussed in detail. The ABR leads to high patient satisfaction and return to sports; however, in association with risk factors, recurrent dislocations are seen even several years later. Latarjet or bone block procedures lead to high patient satisfaction, sustainable stability as a revision procedure, but can also be primarily indicated for chronic instability depending on risk factors. Early complications are more frequent but of a minor nature in most cases. All techniques are known for a serious learning curve. If performed well, they do not seem to increase the risk of arthritis, which is most affected by the number of lifetime dislocations and higher energy trauma. Publisher: Die chronische posttraumatische Schulterinstabilität ist durch traumaassoziierte, rezidivierende Luxationen charakterisiert. Es wird kontrovers diskutiert, wie Risikofaktoren zur Auswahl zwischen arthroskopischer Bankart-Reparatur mit Kapselshift (ABRK), Latarjet- und Alternativtechniken gewichtet werden sollten. Als Risikofaktoren gelten Lebensalter, Hyperlaxizität, Sportprofil und Knochenverlust. Die ABRK geht mit hoher Patientenzufriedenheit und Rückkehr zum Sport einher. Rezidive treten, assoziiert mit Risikofaktoren, noch nach mehreren Jahren auf. Latarjet- oder Knocheneingriffe erzielen eine hohe Patientenzufriedenheit und dauerhafte Stabilität im Revisionsfall, können aber auch als Ersteingriff bei entsprechendem Risikoprofil indiziert sein, wobei von einer höheren Rate meist leichter Komplikationen berichtet wurde. Jegliche Techniken unterliegen einer ernstzunehmenden Lernkurve. Bei korrekter Durchführung scheint das Risiko einer operationsbedingten Arthroseentwicklung nicht erhöht zu sein; diese wird vielmehr durch die Anzahl der Rezidivluxationen und traumatische Gewalteinwirkung beeinflusst. © 2023. The Author(s). DOI: 10.1007/s00113-022-01283-9 PMCID: PMC9898333

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