Radiologic clinics of North America | 2018 | Hodes A, Umans H
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[Indexed for MEDLINE] 3. Ther Umsch. 2024 Dec;81(7):240-244. doi: 10.23785/TU.2024.07.002. [Metatarsalgia]. [Article in German; Abstract available in German from the publisher] Inglin F(1)(2), Knupp M(1). Author information: (1)Mein Fusszentrum, Basel. (2)fabienne.inglin@meinfusszentrum.ch. Metatarsalgia is a generic term for complaints in the forefoot and the metatarsophalangeal joints II-IV. However, it does not describe a specific clinical picture but rather a complex of symptoms, which can have different causes. There are mechanical causes, e.g. due congenital or acquired malformations of the foot. Splayfeet with a bunion malformation combined with transfer a common cause. Other examples include brachimetatarsalgia or an instability of the first ray. Other, non-mechanical causes are Morton's neuroma, stress fractures, systemic diseases (rheumatoid arthritis, gout) or infections and aseptic necrosis. Metatarsalgia is described as stress-dependent pain in the ball of the forefoot, which often has a burning or stabbing character. Sometimes a foreign body feeling is reported, as if one were walking on a «pebble». Wearing tight and hard shoes further provokes the symptoms. The therapy depends on the causes and should initially cover conservative options. This includes wearing proper shoes, foot gymnastic/stretching exercise, orthopedic insoles or even orthopedic shoes. Surgical options comprise of Morton's neuroma removal, deformity correction and ligament reconstruction. Publisher: TITEL: Metatarsalgie. EINLEITUNG: Die Metatarsalgie ist ein Oberbegriff für Beschwerden am Vorfuss im Bereich der Metatarsophalangealgelenke II–V. Sie beschreibt kein konkretes Krankheitsbild, sondern einen Symptomkomplex, welcher unterschiedliche Ursachen haben kann. Ursächlich infrage kommen mechanische (meist eine relative Überlänge des 2. und 3. Metatarsales), neurologische (Morton-Neurinom) und systemische Erkrankungen (rheumatoide Arthritis, Gicht). Seltenere Ursachen sind Stressfrakturen, Infekte und aseptische Nekrosen. Beschrieben wird die Metatarsalgie mit belastungsabhängigen Schmerzen im Vorfussballen, welche oft einen brennenden oder stechenden Charakter haben. Manchmal wird auch von einen Fremdkörpergefühl berichtet, als laufe man auf einem «Kieselstein». Das Tragen von engen und harten Schuhen provoziert die Beschwerden zusätzlich. Die Therapie ist in den meisten Fällen konservativ und umfasst das Tragen von angepasstem Schuhwerk, Fussgymnastik/Dehnungsübungen und orthopädische Schuheinlagen. Chirurgisch können Morton-Neurinome entfernt werden und Fehlstellungen und Überlängen der Metatarsalia korrigiert werden. Schlüsselwörter: Metatarsalgie, Vorfussbeschwerden, konservative Therapie, chirurgische Behandlung, Morton-Neurinome. © 2024 Aerzteverlag medinfo AG. DOI: 10.23785/TU.2024.07.002
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